/
/
/
POLYGON (Çokgen) ALT OBJESİ ÜZERİNDE YAPILAN İŞLEMLER
POLYGON (Çokgen) ALT OBJESİ ÜZERİNDE YAPILAN İŞLEMLER
   EDIT POLY -POLYGON (Çokgen)

    Box komutuyla ekrana 80x100x40 ölçülerinde ve her üç yönde segment sayıları 4x4x4 olan bir kutu oluşturalım ve seçelim. Perspective ekran isminin sağ tarafındaki Smooth + Highlights üzerine tıklayalım ve Edged Faces’ i seçelim. Bu şekilde obje üzerindeki segmentler görüntülenir.
    Edit Poly komut aracını aktif yapalım ve Polygon  alt objesini seçelim. Edit Polygons bölümünde aşağıdaki işlemler yapılır
(Şekil 1):
    1. Insert Vertex (Köşe Yerleştir) düğmesine tıklandıktan sonra seçilen yüzey içinde  tıklanan yere yeni üçgen yüzeyler oluşturur (Şekil 2).

     
   Şekil 1:Edit Polygons             Şekil 2:Üçgen yüzeyler                    Şekil 3

    2. Extrude düğmesine tıklanırsa önceden seçilmiş bir veya daha fazla yüzey yükseltilerek kalınlık verilir. Extrude düğmesinin yanındaki parametre kutusuna  tıklanırsa Extrude Polygons isminde değer kutuları ve komut düğmeleri (Caddy) görüntülenir (Şekil 3).
      ♦ Height  kısmına  yükseklik değeri girilir ve yüzey verilen değer kadar kalınlaştırılır (Şekil 4). Sayının önüne işareti konulursa içeri doğru yükseklik verilir ve çukurluk oluşturulur (Şekil  5).  

  
 Şekil 4:Kalınlaştırılmış yüzey    Şekil 5:Çukurlaştırılmış yüzey                    Şekil 6

      ♦ Extrusion Type   düğmesine tıklandığında yüzey seçme seçenekleri görüntülenir (Şekil 6).
        > Group Normals (Grup Normalleri) seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzeyi bir yüzeymiş gibi kalınlaştırır.
        > Local Normals
(Yerele Dik) seçeneğinde seçilmiş yüzeye dik olarak kalınlaştırır.
        > By Polygon
(Poligon Tarafından) seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzeyin her biri ayrı yüzey olarak kalınlaştırır.
      ♦  Apply and Continue
 (Uygula ve Devam Et)  düğmesine her tıklayışta verilen ölçü kadar kalınlık vermeye devam edilir.
      ♦ OK
(Tamam)  düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır.
    3. Outline
(Dış Hat) düğmesine tıklanırsa önceden seçilmiş bir poligon yüzey dışa doğru genişletilir veya içe doğru azaltılır. Outline düğmesi yanındaki parametre düğmesine  tıklanırsa  Outline  isimli komut düğmeleri ve değer kutusu (Caddy) ekrana gelir (Şekil 7).
      ♦ Outline kısmına genişletme değeri girilir. Yazılan değerin önüne  (eksi) işareti konulursa yüzey içeri doğru azaltılır. Şekil 8’ de yüzeyin dışa doğru genişletilmesi ve içe doğru daraltılması görülmektedir.
      ♦ Apply and Continue  düğmesine her tıklayışta verilen mesafe kadar kalınlık vermeye devam edilir.
      ♦ OK  düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır.
      ♦ Cancel   düğmesine tıklanırsa işlem iptal edilir.


 
         Şekil 7                         Şekil 8:Yüzeyin dışa ve içe doğru şekillendirilmesi    

    4. Bevel (Eğim)  komut düğmesine tıklanırsa önceden seçilmiş bir polygon yüzey dışa veya içe doğru eğimli kalınlaştırılır. Bevel düğmesi yanındaki parametre düğmesine  tıklanırsa  Bevel  isimli komut düğmeleri ve değer kutuları (Caddy) ekrana gelir (Şekil 9).  
      ♦ Height  kısmına  yükseklik değeri girilir ve yüzey verilen değer kadar kalınlaştırılır. Yükseklik değerinin önüne işareti konulursa kalınlaştırma objenin içine doğru yapılır.
      ♦ Outline  kısmına eğim değeri girilir ve eğim dışarı doğru olur
(Şekil 10). Sayının önüne işareti konulursa eğim içeri doğru olur (Şekil 11)

    
  Şekil 9: Bevel            Şekil 10:Eğim dışa doğru                 Şekil 11:Eğim içe doğru

      ♦ Bevel Type   düğmesine tıklandığında seçenekler görüntülenir.
        > Group Normals
(Grup Normalleri)  seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzeyi bir yüzeymiş gibi kalınlaştırır.
        > Local Normals
(Yerele Dik)  seçeneğinde seçilmiş yüzeye dik olarak eğimli kalınlaştırır.
        > By Polygon
(Poligon Tarafından)  seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzeyin her biri ayrı ayrı eğimli kalınlaştırır.
      ♦ Apply and Continue  düğmesine her tıklayışta verilen mesafe kadar kalınlık verilmeye devam edilir.
      ♦ OK   düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır.
      ♦ Cancel    düğmesine tıklanırsa işlem iptal edilir.
    5. Inset
(İlave) düğmesine tıklandığında  seçili çokgen yüzeyin içine yeni başka bir yüzey ilave edilir. Inset (İlave) düğmesi yanındaki parametre düğmesine  tıklanırsa  Inset isimli komut düğmeleri ve değer kutuları (Caddy) ekrana gelir (Şekil 13) ve aşağıdaki düzenlemeler yapılır:  

 
   Şekil 13: Inset          Şekil 14:Oluşturulmuş yeni polygonlar

      ♦ Inset Amount  kısmına yeni ilave polygon için uzaklık değeri girilir.
      ♦ Group  alt bölümünde aşağıdaki seçenekler şunlardır:
        > Group  seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzey bir yüzeymiş gibi işlem görür.
        > By Polygon
(Poligon Tarafından)  seçeneğinde çok sayıda seçilmiş yüzeyin her biri ayrı yüzey olarak işleme tabi tutulur.
      ♦ Apply and Continue  düğmesine her tıklayışta verilen mesafe kadar yüzey ilave edilmeye devam edilir.
      ♦ OK   düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır.
      ♦ Cancel    düğmesine tıklanırsa işlem iptal edilir.
      ♦ 
Şekil 14’ de Inset komutuyla oluşturulmuş Group ve By Polygon seçenekleriyle elde edilmiş yüzeyler görülmektedir.  Bu yüzeylere Extrude veya Bevel komutları uygulanabilir.
    6. Hinge From Edge düğmesine tıklandığında  seçilmiş bir yüzey bir kenar etrafında verilen açı kadar döndürülür. Yüzeyi döndürmek için aşağıdaki işlem yapılır:
         ♦ Önce yüzey seçilir
(Şekil 15).

     
    Şekil 15:Seçilmiş yüzey              Şekil 16             Şekil  17:Döndürme kenarı

      ♦ Hınge From Edge düğmesi yanındaki  parametre düğmesine tıklanırsa  Hınge isimli komut düğmeleri ve değer kutuları (Caddy) ekrana gelir (Şekil 16).
      ♦  Pick Hinge  düğmesine tıklanır ve döndürme kenarı seçilir (Şekil 17).  
      ♦ Angle  kısmına döndürme açısı girilir.
      ♦ Segments  kısmına döndürmede kullanılan segment sayısı  girilir.
      ♦ OK   düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır
(Şekil  18).
      ♦ Apply and Continue  düğmesine her tıklayışta verilen açı kadar döndürülmeye  devam edilir.
      ♦ Cancel    düğmesine tıklanırsa işlem iptal edilir.

   
     Şekil 18:Döndürülmüş yüzey          Şekil 19:Yol ve obje      Şekil 20:Seçilmiş yüzey

    7. Extrude Along Spline düğmesine tıklandığında  seçilmiş bir yüzey, belirtilen bir yol boyunca uzar.  Yüzeyi uzatmak için aşağıdaki işlem yapılır:
      ♦ Perspective ekranında Box komut aracıyla bir kutu oluşturalım. Daha sonra Front  ekranında Line  komut aracıyla bir yol çizelim
(Şekil 19).
      ♦ Perspective ekranında kutuyu seçelim ve Edit Poly komut aracının Polygon alt objesiyle bir yüzey seçelim (Şekil 20). Extrude Along Spline düğmesinin yanındaki parametre düğmesine  tıklanırsa   Extrude Along Spline isimli komut düğmeleri ve değer kutuları görünür (Şekil  21).  

       
    Şekil  21:Değer  kutuları       Şekil 22:Uzatılmış yüzey    Şekil  23:Eğimli obje                              

        > Pick Spline  düğmesine tıklandıktan sonra ekrandaki doğru seçilir ve yüzey doğrunun şekline ve boyuna göre uzatılmış olur (Şekil 22).
        > Segments  kısmına yüksek değer girilirse obje daha düzgün görünür.
        > Taper Amount  kısmına koniklik değeri girilerek uzatılan obje içe veya dışa doğru eğimli olur. –  (eksi) değerler içe doğru koniklik verir
(Şekil 23).
        > Taper Curve  kısmına değer girilerek uzatılan objenin orta kısmı genişletilir veya daraltılır.
        > Twist  kısmına değer girilerek uzatılan obje burulur.
        > Aling to Face Normal  düğmesine tıklanarak uzatılan kısmın seçilen yüzeye dik veya yola göre olması sağlanır. 
        > Rotation  kısmına değer girilerek uzatılan obje döndürülür. İşlem yapılamıyorsa  Aling to Face Normal düğmesine tekrar tıklanır.
        > OK düğmesine tıklandığında işlem sonuçlandırılır
(Şekil 24).  

  
      Şekil 24:İşlem sonucu      

                                                             

SPONSORLAR