SWEEP (Süpürme)
   SWEEP (Süpürme)
    1.TANITIM
    Sweep komutuyla 2 boyutlu objeler bir yol boyunca süpürülerek 3D objeler haline getirilir. Yol kapalı olabilir. Bu metotla bina projelerine kartonpiyer ilave edilebilir. Boru tesisatı, elektrik kabloları, bahçe sulamada kullanılan hortumlar oluşturulabilir. Sweep aracına aşağıdaki yoldan girilir:
    ♦ Modify panel ►Modifier List ►Object – Space Modifiers►Sweep

    2.ÖZEL KESİT KULLANARAK KATI MODEL ELDE ETME
    Sweep komutunda özel kesit kullanarak katı model elde etmek için aşağıdaki yol kullanılır:
    1. Front ekranında süpürülecek kesit profili çizilir ve Top ekranında yol objesi çizilir  
(Şekil 1). Yol ve kesit çiziminde gerekiyorsa objeler Attach komutuyla birbirlerine bağlanırlar. Trim komutuyla fazla kısımlar budanır, Weld komutuyla köşe noktaları kaynatılarak tek köşe haline getirilir.  
  
 

                     Şekil  1:Yol ve kesit     

    2. Önce yol seçilir ve Sweep komut aracına ulaşılarak aktif duruma getirilir. Section Type (Kesit Tipi) bölümünde aşağıdaki düzenlemeler yapılır (Şekil 2).

 
                           Şekil 2:Kesit tipi bölümü

      ♦ Use Custom Section seçeneği seçilirse kullanıcının oluşturduğu  kesitler kullanılır.
      ♦  Pick düğmesine tıklanır ve kesit profili seçilir ve 3D obje oluşturulur
(Şekil 3).
      ♦  Çok sayıda objenin içinden istenilen profili seçmek için   düğmesine tıklanır.
      ♦  Extract düğmesine tıklanırsa silinen bir kesit geri getirilir. Merge From File düğmesine tıklanırsa başka max dosyasından kesit şekil alınır.

  
                      Şekil 3:Süpürülmüş 3D obje                                                                            

     Not: Kesitin ekranda görünmesi  istenmiyorsa  kesit seçilir ve sağ tuşa basılır. Komut listesinden Hide Selection (Seçimi Gizle) seçilir. Eğer kesit gizlendikten sonra geri getirilmek isteniliyorsa ekranın boş bir yerinde tekrar sağ tuşa basılarak Unhide All (Hepsini Gizleme) komutu verilir.

    3.HAZIR KESİT KULLANARAK KATI MODEL ELDE ETME
    Program tarafından hazırlanmış kesitler vardır. Şimdi bunları kullanarak Sweep komutunu uygulayacağız. Hazır kesit kullanarak katı model elde etmek için aşağıdaki yol kullanılır:
    1. Top ekranında yol objesi çizilir  ve seçilir
(Şekil 4).
    2. Sweep komut aracına ulaşılarak aktif duruma getirilir. Section Type (Kesit Tipi) bölümünde aşağıdaki düzenlemeler yapılır (Şekil 5).

    
               
Şekil 4:Yol objesi                       Şekil  5:Kesit tipleri              

      ♦ Use Built – In Section seçeneği seçilir. Built – In Section  alt bölümünden kesit tipi seçilir. Biz burada Wide Flange kesit tipini seçtik.
    3. Hazır kesitlerin ölçüleri Parameters bölümünden
(Şekil  6) ayarlanır ve her kesit için değişik değerler içerir. Şekil  7’  de Wide Flange kesitinin uygulanışı görülmektedir.

  
  Şekil  6:Parametreler                  Şekil 7:Hazır kesit kullanımı

    4.SÜPÜRME AYARLARI (Sweep Parameters)
    Sweep komutu uygulandıktan sonra 3D objenin yola göre durumunu ayarlamak için Sweep Parameters bölümü (Şekil 8) kullanılır ve aşağıdaki düzenlemeler yapılır:

 
                         Şekil 8:Sweep ayarları 

    1. Mirror on XZ Plane onay kutusu işaretlenirse 3D objenin dikey simetriği alınır.
    2. Mirror on XY Plane onay kutusu işaretlenirse objenin yatay simetriği alınır
(Şekil 9).
    3. XOffset  ve YOffset  kısımlarına değerler girilerek yola göre her iki yönde 3D obje  kaydırılır.
    4. Angle  kısmına değer girilerek kesit döndürülür.
    5. Pivot Alignment  düğmelerine tıklanarak 3D objenin yola göre yerleştirme durumları ayarlanır. 
    6. Banking  kontrol noktası işaretlenirse kesit yola göre dönüş yaparak 3D obje elde edilir. Diğer seçeneklerin sonuçlarını deneyerek görünüz.

    
                              Şekil 9:Objenin yatay simetriği

 

SPONSORLAR