MAÇA (Core)
1.TANITIM
Kalıp çekirdekleri oluşturulduktan sonra plastikten üretilen parçaların yan taraflarındaki delik veya çıkıntıların kalıplama sırasında oluşması için Maça (Core) komutu kullanılır. Aksi halde bu delik veya çıkıntılar daha sonra oluşturulmak zorunda kalınır. Hemen şunu belirtelim yan maça oluşturma zordur ve her parçada oluşturulamaz. Kalıp yapımcıları daha sonra kendileri oluştururlar.
Maça komutuna aşağıdaki yollardan biriyle ulaşılır ve çalıştırılır:
  ♦Kalıp Araçları araç çubuğu üzerindeki Maça
(Core)  komut düğmesine tıklanır (Şekil 1).
  Ekle Menü > Kalıplar > Maça yolu kullanılır.


              Şekil 1:”Kalıp Araçları” araç çubuğu ve “Maça” komut düğmesi

  2.YAN MAÇA OLUŞTURMA
  Örnek parça olarak Şekil 2’ de gösterilen Taşıma Kabı’ nı seçtik. Yan taraflardaki çıkıntıları oluşturmak için  Maça (Core)  komutu kullanılacaktır. Yan maça oluşturmak için aşağıdaki işlem sırası uygulanır:
  1. Daha önce Kalıp Çekirdekleri konularında anlatıldığı gibi kalıp çekirdekleri oluşturulur. Arkadaki kenarların kesik çizgi şeklinde görünmesi için Arka Kenarları Göster   görünüm düğmesine tıklanır (Şekil 3). Ayrım Hattı için en üst yüzeyin dış kenarı seçilmiştir. Ayrım Hattı ve Ayrım Yüzeyi gizlenir.

 
          Şekil 2:Taşıma Kabı                          Şekil 3:Kalıp çekirdekleri

  2.Yan maça oluşturulacak çekirdek parçasındaki en dış düz yüzey üzerine tıklanır. Buna Dik (Normal To)  düğmesine tıklanarak ekrana paralel hale getirilir. Çıkıntıdan bir miktar büyük olacak şekilde uygun bir şekil çizilir ve Yeniden Oluştur (Rebuild)  düğmesine tıklanır. Biz burada dikdörtgen çizdik ve ortalanması için ölçülendirdik (Şekil 4).

 
     Şekil 4:Maça için dikdörtgen çizimi                  Şekil 5:İzometrik konum

  3. İzometrik  düğmesine tıklanarak ekran izometrik konuma getirilir (Şekil 5). Kalıp Araçları (Mold Tools) araç çubuğu üzerindeki Maça (Core)  komut düğmesine tıklanarak komut çalıştırılır.
  4.Çekirdek parçası üzerindeki dikdörtgen çizim seçilir. Ekrana Maça (Core) isimli özellik yöneticisi yerleşir (Şekil 6). Aynı zamanda çizim üzerinde yönleri gösteren oklar belirir. Özellik yöneticisinde aşağıdaki işlemler yapılır:
     Seçimler bölümünde:
       > Çizim kısmındaki boşluğa tıklanır ve çekirdek üzerine çizilmiş dikdörtgen şekil seçilir.

 
           Şekil  6:Maça (Core) özellik yöneticisi                                Şekil 7:Maça

     > Yönü Ters Çevir  düğmesine tıklanarak yön değiştirilir. Yanındaki boşlukta çizimin olduğu yüzeyin ismi bulunur.
     >  kısmına maça oluşturulacak çekirdek parçasının ismi yerleşir.
   ♦ Parametreler bölümünde:
     >Draft   kısmına eğim açısı girilir. Default değer 2 derecedir.
     > Son Koşulu  kısmından Bir sonrakine kadar seçilir. Maça objesini iş parçasının dış yüzeyine kadar uzatır.
     > Derinlik    kısmına, Kör seçeneği seçilirse maça uzunluk değeri girilir.
     >   onay kutusu işaretlenir.
   ♦  Tamam (OK)  düğmesine tıklanarak maça oluşturma işlemi tamamlanır (Şekil 7). Diğer taraflardaki maça da aynı yolla elde edilir.
   ♦ Gövdeleri Taşı/Kopyala  komutuyla parçalar çalışma yönlerine göre taşınarak birbirinden ayrılırlar (Şekil 8).
 5. Daha önceki konularda anlatıldığı gibi kalıp çekirdek parçaları ve maçalar ayrı ayrı dosyalara parça dosyası olarak kaydedilir. Unsur Tasarım Ağacı’ nda  şeklinde görülür.

 
                   Şekil 8:Maçalı kalıp parçaları                             Şekil 9:Delikli iş parçası

 6. Şekil 9)’ da gösterilen delikli iş parçasının kalıp çekirdeklerini ve yan maçalarını oluşturmak için aşağıdaki işlemler daha önce anlatıldığı gibi sırayla yapılır:
   
♦  Ayrım Çizgileri komutuyla en üst yüzeyde Ayrım Hattı oluşturulur.
   
♦  Boşlukları Kapat  komutuyla yan yüzeylerdeki boşluklar kapatılır.
   
♦  Ayrım Yüzeyleri  komutuyla ayrım hattına göre Ayrım Yüzeyi oluşturulur.
   
♦  Erkek ve Dişiyi Oluştur  komutuyla alt ve üst kalıp çekirdekleri oluşturulur.
   
♦  Maça  komutuyla yan maçalar oluşturulur. En son yapılacak işlem kalıp parçalarını ayrı ayrı dosyalara kaydetmektir.

 

SPONSORLAR