/
/
/
DOĞRUSAL ÇOĞALTMA (Linear Pattern)
DOĞRUSAL ÇOĞALTMA (Linear Pattern)
      DOĞRUSAL ÇOĞALTMA (Linear Pattern)

    1.TANITIM
    Doğrusal Çoğaltma, seçilmiş bir parçanın kendisini veya parçanın üzerindeki unsurlarını, bir veya iki doğrusal yönde çok sayıda kopyalayarak çoğaltmak  için kullanılan bir komuttur. Kopyalamalar her iki yönde eşit aralıklı olur. Unsurlar, yüzler, gövdeler doğrusal çoğaltma yapılabilir.
    Komuta aşağıdaki yollardan biriyle girilir:
    ♦ Unsurlar araç çubuğu üzerindeki  Doğrusal Çoğaltma (Linear Pattern)
    düğmesine tıklanır.
   
♦ Ekle►Çoğaltma/AynalamaDoğrusal Çoğaltma… (InsertPattern/MirrorLinear Pattern…)  yolu kullanılır.

    2.TEK YÖNLÜ DOĞRUSAL ÇOĞALTMA
    Tek yönlü doğrusal çoğaltma yapmak için aşağıdaki işlem basamakları uygulanır:
    1.Doğrusal Çoğaltma (Linear Pattern)  komutu çalıştırılır ve aynı isimli özellik yöneticisi görüntülenir (Şekil 1).  


                     Şekil 1: “Doğrusal Çoğaltma” özellik yöneticisi

    2. Doğrusal Çoğaltma özellik yöneticisinde aşağıdaki düzenlemeler yapılır:
       ♦ Yön 1
(Direction 1) bölümünde yapılan ayarlar:
          > Çoğaltma Yönü
(Pattern Diection) kısmındaki boşluğa  tıklanır.  Paça üzerinde bir kenar seçilir. Yönü belirten bir ok ve etiket görüntülenir (Şekil 2). Okun yönü işlem yapılacak yönü belirtir.

 
           Şekil 2:Yön oku ve Etiket                             Şekil 3:Tek yönlü çoğaltma

          >Yönü Ters Çevir (Reverse Direction)  düğmesine tıklanırsa okun yönü diğer tarafa geçer ve çoğaltma o tarafa yapılır. Gerektiğinde kullanılır.
          >Aralıklandırma ve örnekler (Spacing and Intances) seçeneği seçilir.
          > Aralama (Spacing) kısmındaki boşluğa  iki unsur arasındaki ölçü girilir.
          > Örnek Sayısı (Number of Instances) kısmındaki boşluğa   çoğaltma sayısı girilir.
        Objemiz tek parça olduğundan gövde olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı Gövdeler kısmındaki onay kutusu  işaretlenir. Boşluğa tıklanır ve objenin kendisi seçilir.
        Tamam  düğmesine basılarak unsur verilen sayı kadar tek yönde çoğaltılırlar (Şekil 3). Şekil 4’ te diğer kenar çoğaltma yönü olarak seçilmiştir. Şekil 5’ de parça üzerindeki delik unsuru yatay ve dikey olarak ayrı ayrı işlemlerle tek sıra halinde çoğaltıldığı görülmektedir. Unsur çoğaltmak için özellik yöneticisindeki Unsurlar ve Yüzler onay kutusu işaretlenmelidir.
      Not: Tek yönlü çoğaltmalarda Yön 2 bölümünde işlem yapılmamaktadır.

 
         Şekil 4:Tek yönlü çoğaltma                  Şekil 5:Tek yönlü unsur çoğaltması

    3.İKİ YÖNLÜ DOĞRUSAL ÇOĞALTMA
    Doğrusal Çoğaltma komutuyla iki yönde aynı anda çoğaltma yapılabilmektedir. İki yönlü doğrusal çoğaltma yapmak için aşağıdaki işlem basamakları uygulanır:
    1. Ekrana parça ve üzerinde çoğaltılacak bir unsur çizilir. Biz burada çoğaltılacak unsur olarak dikdörtgen delik oluşturduk (Şekil 6). 

 
    Şekil 6:Çoğaltılacak unsur                                 Şekil 7:Özellik yöneticisi

    2.Doğrusal Çoğaltma (Linear Pattern)  komutu çalıştırılır ve aynı isimli özellik yöneticisi görüntülenir (Şekil 7). Burada bir tercüme hatası yapılmış Çoğaltma yerine Kaplama yazılmış.
        Yön 1 (Direction 1) bölümünde yapılan işlemler:
         Çoğaltma Yönü (Pattern Diection) kısmındaki boşluğa  tıklanır.  Paça üzerinde uzun kenar seçilir. Yönü belirten bir ok ve etiket görüntülenir (Şekil 2). Okun yönü işlem yapılacak yönü belirtir.
         >Yönü Ters Çevir (Reverse Direction)  düğmesine tıklanırsa okun yönü diğer tarafa geçer ve çoğaltma o tarafa yapılır. Gerektiğinde kullanılır.
         > Aralıklandırma ve örnekler (Spacing and Intances) seçeneği seçilir.
         >Aralama (Spacing) kısmındaki boşluğa  iki unsur arasındaki ölçü girilir.
         >Örnek Sayısı (Number of Instances) kısmındaki boşluğa çoğaltma sayısı girilir.
        Yön 2 (Direction 2) bölümündeki boşluğa tıklanır ve  birinci kenara dik ikinci kenar seçilir. Seçilen kenar boşlukta görüntülenir. Yönü belirten bir ok meydana gelir.
         >Yönü Ters Çevir  düğmesine tıklanırsa okun yönü diğer tarafa geçer ve çoğaltma o tarafa yapılır. Gerektiğinde kullanılır.
         >Aralama kısmındaki boşluğa  iki unsur arasındaki ölçü girilir.
         >Örnek Sayısı kısmındaki boşluğa    çoğaltma sayısı girilir.
        Unsurlar ve Yüzler bölümündeki boşluğa tıklanır ve ardından dikdörtgen delik seçilir (Şekil 8). Bir ön izleme meydana gelir (Şekil 9). Bu aşamada ayarlamalar etiketler üzerinden de yapılabilir.

 
         Şekil 8:Unsurlar ve Yüzler                        Şekil 9:Doğrusal çoğaltma önizlemesi

        Özellik Yöneticisi üzerindeki Tamam  düğmesine tıklanarak her iki yönde, unsur verilen sayı kadar oklar yönünde eşit aralıklarda çoğaltılır (Şekil 10).

  
        Şekil 10:İki yönde doğrusal çoğaltma               Şekil 11:Gövde çoğaltma 

    4.DOĞRUSAL ÇOĞALTMADA DİĞER İŞLEMLER
    Özellik yöneticinde yapılacak diğer işlemler:
    1. Çoğaltılacak Gövdeler bölümündeki boşluğa tıklanırsa parçanın tamamı çoğaltılır. Yukarıda anlatıldığı gibi Yön 1 ve Yön 2 ayarları yapılır. Şekil 11de uygulama görülmektedir.

    
             Şekil 12:Atlanmış unsurlar               Şekil 13:Her iki yönde tek sıra işlem

    2. Atlanacak Örnekler bölümündeki boşluğa tıklanırsa çoğaltılan unsurlar üzerine birer nokta konulur. Bu noktalara tıklanarak o kısımlar silinir (Şekil 12).
    3. Yön 2 bölümündeki Yalnız çekirdeği çoğalt  onay kutusu işaretlenirse yatay ve dikey bir sıra işlem yapılır  (Şekil 13).
    4. Seçenekler bölümünde ön izleme seçenekleri bulunur. Seçenekleri seçerek sonuçlarını görünüz.

 

SPONSORLAR