REFERENCE COORDINATE SYSTEM (Ref. Koor. Sistemi)
REFERENCE COORDINATE SYSTEM (Referans Koordinat Sistemi)
1.TANITIM Referans koordinat sistemleri X, Y, Z eksenlerinin değişik şekillerde görüntülenmesini sağlar. Move, Rotate ve Scale komutları kullanılırken eksen yönlerine göre hareket edilir.
Biz burada en çok kullanılanları anlatacağız. Main toolbar ►Reference Coordinate System açılır menüsüyle listeye ulaşılır (Şekil 1). Seçilen koordinat sistemleri tüm ekranlarda görüntülenir. 2.VIEW (Görünüm) 3ds Max programının default koordinat sistemidir. Perspective ekranı hariç diğer 2 boyutlu aktif Front, Top, Right, Left gibi ekranlarda X ve Y eksenleri görüntülenir. Z ekseni aktif ekrana diktir ve görünmez (Şekil 2).
Şekil 1:Koordinat listesi Şekil 2:”View” koordinat sistemi 3.WORLD (Dünya-Yer) 2 boyut ekranlardaki eksenlerin yönleri Perspective ekranındaki yönlerle aynıdır. Top ekranında X, Y eksenleri, Front ekranında Z ve X eksenleri, Left ekranında Y ve Z eksenleri görüntülenir. Diğer 3. eksen görüntülenmez (Şekil 3).
Şekil 3:”World” eksenlerinin görünümü Şekil 4:Lokal koordinatlar 4.LOCAL (Yerel) Objeye özel koordinat sistemidir. X, Y, Z eksenleri objenin kenarlarına paraleldir (Şekil 4). Açılı objelerin taşınmasında ve döndürülmesinde büyük kolaylık sağlar.