ROTATE (Döndürme) 1.TANITIM Rotate, objeleri döndürmek için kullanılan bir komuttur. Döndürme işlemi serbest olarak Mouse ile veya bir eksene göre açı değerleri girilerek yapılabilir. Komutu çalıştırmak için klavyeden E tuşuna basılır veya aşağıdaki yollardan biri kullanılır:
♦ Main toolbar ► Select and Rotate ♦ Edit menu ►Rotate2.MOUSE İLE DÖNDÜRME Mouse ile döndürme yapmak için aşağıdaki işlem sırası uygulanır: 1. Rotate komutu üzerine tıklanır ve obje seçilir. Seçilen obje üzerinde X, Y, Z eksenlerini temsil eden renkli dairesel Rotate Transform gizmosu oluşur(Şekil 1).Kırmızı renk X eksenidir, yeşil renk Y eksenidir, mavi renk Z eksenidir. Eksen dairesi üzerine gelindiği zaman sarı renge dönüşür. 2. İstenilen eksen dairesi üzerine gelinir, sol tuş basılı tutulur ve sürüklenerek obje tahmini olarak döndürülür. Döndürme sırasında gizmonun hemen üstünde [15,00, 00,00, 25,00] şeklinde X, Y, Z eksenlerine göre açılar yazılır. 3. Grid and Snap Settings►Options►Angle değeri 1 yapıldığında (Şekil 2) düğmesi aktifken açılar birer derece artarak veya eksilerek görünür. Şekil 1:Döndürme gizmosu Şekil 2: “Grid and Snap Settings” diy. kutusu3.KOORDİNAT DEĞERİ GİREREK DÖNDÜRME Koordinat değeri girerek döndürme yapmak için: 1. X, Y, Z değer kutularına değer girerek döndürme yapılır. Önce obje seçilir. Select and Rotate komut düğmesi üzerine sağ tıklanır. Rotate Transform Type-In diyalog kutusu görüntülenir (Şekil 3). ♦ Absolute World bölümünde X, Y, Z kutularına değer girilerek grid (ekran) merkezine göre obje döndürülür.
♦ Offset World bölümünde, son bulunulan yere göre X, Y, Z değerleri sıfır kabul edilir. Obje değer kutularına girilen değer kadar döndürülür. Sayıların önüne – (eksi) işareti konulursa ters yönde döndürme yapılır. 2. Diyalog kutusu iki bölümdür ve aşağıdaki düzenlemeler yapılır: Şekil 3:Diyalog kutusu
4.KOORDİNAT GÖRÜNTÜ ALANINA GÖRE DÖNDÜRME Ekranın en altında bulunan koordinat görüntüleme alanındaki X, Y, Z değer kutularına değer girerek döndürme yapılır. 1. Absolute Mode TransformType -In ile X, Y, Z kutularına mutlak koordinat değerleri girilir. Grid merkezine göre döndürme yapılır (Şekil 4). Açıları bozulmuş objeyi düzeltmek için X, Y, Z değer kutularına 0 (Sıfır) değeri girilir ve Enter tuşuna basılır. 2. Offset Mode Transform Type - In seçeneğiyle bulunulan yerde açıların X, Y, Z değerleri sıfır kabul edilir. Değer kutularına girilen değer kadar eklemeli döndürülür (Şekil 5). Bu seçenek düğmesi üzerine tıklandığında meydana gelir.
Şekil 4:Mutlak koordinat görüntü alanı Şekil 5:Eklemeli koordinat görüntü alanı