ÇEVİRME KOLU
    1.TAVSİYE EDİLEN KOMUTLAR 
    Şekil 1 de görünüşleri verilmiş Çevirme Kolu’ nun  katı model resmini  çizebilmek için kullanılacak komutların listesi aşağıya çıkarılmıştır.
       ♦ LINE (Çizgi),  ERASE (Silme), CIRCLE (Daire), FILLET (Köşeleri Yuvarlatma)
       ♦ TRIM (Budama),  OSNAP MODES (Nokta Yakalama Modları), POLIGON (Çokgen)
       ♦ REGION (Bölge – Alan Oluşturma), EXTRUDE (Kalınlaştırma), ROTATE (Döndürme)
       ♦ SUBTRACT (Çıkarma), LOFT (Kesitler Arasını Doldurma), UNION (Birleştirme)


                           Şekil 1:Katı modeli çizilecek “Çvirme Kolu”

    2.ORTADAKİ EĞRİ KOL İÇİN LOFT  YOLUNUN ÇİZİMİ 
    Ortadaki eğri kolu oluşturmak için Loft komutu kullanılır. Bu çizimde tamamen araç çubukları kullanılacaktır. Loft yolunu çizmek için aşağıdaki sıra takip edilir:
    1. Eksenleri çizmek için Properties araç çubuğu üzerindeki Line Type Control  (Çizgi Tipi Kontrol) bölümünden Center çizgi tipi yüklenir ve aktif yapılır (Şekil 2).



                            Şekil  2:Çizgi tipleri                                             Şekil  3:Eksenler

    2. View araç çubuğu üzerindeki Front (Ön)  görünüm düğmesine tıklanarak ekran ön görünüş konumuna geçer.
    3. Line komutuyla bir yatay ve aralarında 60 mm uzaklık olan iki dik eksen çizilir (Şekil 3).

    4. Circle komutuyla R29  ve R20 mm yayları tam daire olarak çizilirler (Şekil 4). Dairelerin merkezini yakalamak için Intersection (Kesişim)  nokta yakalama modu kullanılmalıdır.


                   Şekil 4:Daireler                             Şekil 5:Teğet doğru

    5.Teğet doğruyu çizmek için Line komutu kullanılır. Aşağıda işlem sırası verilmiştir.
       ♦ Line komutu çalıştırılır.
          Command:L

       ♦ Doğrunun birinci daireye teğet başlaması için Tangent (Teğet)  nokta yakalama modu kullanılır. Bunun için klavyeden TAN yazılıp Enter tuşuna basılır. Birinci daire üzerinde teğet geçecek yere yakın yere tıklanır.
          Specify first point:TAN
       (P1)
       ♦ Doğrunun diğer ucunun ikinci daireye teğet olması için yine Tangent nokta yakalama modu kullanılır. Klavyeden TAN yazılıp Enter tuşuna basılır. İkinci daire üzerinde teğet geçecek yere yakın yere tıklanır ve işlem tamamlanır (Şekil 5).
         Specify next point or [Undo]:TAN
      (P2)
    6. Trim komutuyla dairelerin fazlalıkları budanır ve eksenler silinerek Loft yolu meydana getirilir (Şekil 6).

   
           Şekil 6:Yol                     Şekil 7:Seçimler                 Şekil 8:Polyline

    7. Pedit (Polyline Düzenleme) komutuyla yaylar ve doğru birleştirilerek tek bir obje haline getirilir.
        ♦ Pedit komutu çalıştırılır.
           Command:PE

        ♦ Polyline objesinin seçimi istenir. Alt taraftaki yayı seçelim.
           Select polyline or [Multiple]:P1
        ♦ Seçilen yayın Polyline olmadığı bilgisi verilir. Polyline’ a çevirmek için klavyeden Y yazılıp Enter
 tuşuna basılarak yay Polyline’ a dönüştürülür.
           Object selected is not a polyline  (Seçilen obje polyline değildir).
           Do you want to turn it into one? Y

        ♦ Diğer objelerin birleştirilmesi için Join seçeneği kullanılır. Bunu gerçekleştirmek için klavyeden J yazılıp Enter  tuşuna basılır.
           Enter an option […/Join/Width/…/Decurve/Ltype gen/Reverse/Undo]: J

        ♦ Diğer objeler sırayla seçilirler. Seçme işlemini bitirmek için Enter  tuşuna basılır.
           Select objects: P2
           Select objects:P3
           Select objects:
        (Seçme işlemini bitirmek için)
        ♦ Komuttan çıkıp işlemi bitirmek için tekrar Enter
 tuşuna basılır (Şekil 7).
           Enter an option […/Reverse/Undo]:

        ♦ İmleç yolun herhangi bir yerine değdirildiğinde bütün obje seçilir (Şekil 8).

    3.KESİTLERİN ÇİZİMİ ve YOL UZERİNE TAŞINMASI
    Kesitleri çizmek için aşağıdaki sıra takip edilir:
     1.  View araç çubuğu üzerindeki Left (Sol)
 görünüm düğmesine tıklanarak ekran sol görünüm konumuna geçer.
     2.  Ölçüleri 28x9 ve  24x5 dikdörtgen kesitleri çizmek için aşağıdaki sıra takip edilir:
        ♦ Rectangle komutu çalıştırılır.
           Command:REC 

         Dikdörtgenin başlangıç köşesi için ekrana sol tuşla tıklanır.
           Specify first corner point or [Chamfer/Elevation/Fillet/Thickness/Width]:P1
        
 Ölçülü dikdörtgenin çizmek için Dimensions seçeneği kullanılır. Bunun için klavyeden D yazılıp Enter   tuşuna basılır.
           Specify other corner point or [Area/Dimensions/Rotation]:D

         Dikdörtgenin uzunluk değeri girilir ve Enter   tuşuna basılır.
           Specify length for rectangles <28.0000>: 28

         Dikdörtgenin genişlik değeri girilir ve Enter   tuşuna basılır.
           Specify width for rectangles <9.0000>: 9

         Dikdörtgen komutunu bitirmek için ekranın herhangi bir yerine tıklanır ve dikdörtgen çizilir. Ölçüleri 24x5 olan dikdörtgende aynı metotla çizilir (Şekil 9).

   
        Şekil 9:Kesitler               Şekil 10:İzo. Görünüm          Şekil 11:Yol ve kesitler

    3. Kesitleri yol üzerine taşımak için Move  komutu kullanılır. 
        
 View araç çubuğu üzerindeki SW Isometric  düğmesine tıklanarak ekran izometrik  görünüme geçer (Şekil 10).
        
 Move komutuyla 28x9 ölçüsündeki dikdörtgen alt kenarın ortasından yakalanarak yolun ucuna taşınır. Aynı şekilde 24x5 ölçüsündeki dikdörtgen yolun üst ucuna taşınır. Move  komutuyla ilgili geniş bilgi için ilgili konuya bakılmalıdır. Şekil 11’ de yol ve kesitlerin son durum görülmektedir.

    4. KESİTLER ARASINI YOLA GÖRE DOLDURMA (Loft)
    Kesitler arasını yola göre doldurmak için Loft komutu kullanılır ve aşağıdaki işlemler yapılır:
    1. Loft komutu çalıştırılır.
       Command:LOFT

    2. Büyük ve küçük kesitler aynı yönlerden sırayla seçilirler.
       Select cross sections in lofting order or [….]:P1
       Select cross sections in lofting order or [….]: P2
    3.
Seçimden çıkıp komuta devam etmek için Enter
  tuşuna basılır.
       Select cross sections in lofting order or [….]:

    4. Yol için Path seçeneği kullanılır. Klavyeden P yazılıp Enter  tuşuna basılır (Şekil 12).
      Enter an option [Guides/Path/…] : P

    5. Yol objesi seçilir ve işlem tamamlanır (Şekil  13).
       Select path profile:P3

   
      Şekil 12:Seçimler          Şekil 13:Loft uygulaması       Şekil 14:Seç. yüzey

    5.UÇLARI DÜZ OLARAK UZATMA
     Alt taraftaki ucu 30 mm, üst taraftaki ucu 25 mm uzatmak için aşağıdaki sıra izlenir:
     1. Presspull komutu çalıştırılır.
        Command:PRESSPULL

     2. Alt tarafın ucundaki yüzey tıklanarak seçilir (Şekil 14).
        Click inside bounded areas to press or pull:P1
     3.
Uzatma değeri girilir ve Enter tuşuna basılır (Şekil 15). Tekrar Enter tuşuna basılarak komut sonlandırılır.
       30

       Click inside bounded areas to press or pull: 
     4. Üst tarafın ucundaki yüzey de aynı metotla 25 mm uzatılır. Gerekiyorsa Union komutuyla uzatılan kısımlar birleştirilirler (Şekil 16).

    
           Şekil 15:Uzatma                     Şekil 16:Uzatmalar                   Şekil 17:Daireler

    6.ÇAPI 40 mm OLAN KARE DELİKLİ SİLİNDİRİN ÇİZİMİ
     Çapı 40 mm olan kare delikli silindiri oluşturmak için aşağıdaki sıra takip edilir:
     1. View araç çubuğu üzerindeki Top (Üstl)
 görünüm düğmesine tıklanarak ekran üst görünüm konumuna geçer.
     2. Circle
 (Daire) komutuyla  aynı merkezli çapları 40 ve 20 mm olan daireler çizilir (Şekil 17).
     3. Line (Doğru) komutuyla  çapı  20 mm olan dairenin Çeyrek (Quadrant) noktaları yakalanarak kare çizilir (Şekil 18).

     
        Şekil 18                         Şekil  19:Alan                   Şekil 20                    Şekil 21

    3. Çapı  20 mm olan daire silinir ve kare yerinde bırakılır. Region (Alan) komutuyla daire ve kare bölge yapılır.
    4. Subtract 
 komutuyla kare bölge dairesel bölgeden çıkarılır. Visual Style araç çubuğu üzerindeki Conceptual Visual Style  (Sarı) düğmesine tıklanır ve alan gri renge boyanır (Şekil 19).
    5. View araç çubuğu üzerindeki SW Isometric  düğmesine tıklanarak ekran tekrar izometrik  görünüme geçirilir.
    6. Extrude (Kalınlaştır) komutuyla alana 34 mm kalınlık verilir (Şekil 20).

    7.ÇAPI 24 mm OLAN DAİRE DELİKLİ SİLİNDİRİN ÇİZİMİ
    1. View araç çubuğu üzerindeki Top (Üst)  görünüm düğmesine tıklanarak ekran üst görünüm konumuna geçer.
    2. Circle
(Daire) komutuyla  aynı merkezli çapları 24 mm ve 12 mm olan daireler çizilir (Şekil 21).
    3. Region (Alan)  komutuyla  her iki daire bölge yapılır.
    4. Subtract komutuyla küçük daire bölge büyük daire bölgeden çıkarılır. Visual Style araç çubuğu üzerindeki Conceptual Visual Style
 (Sarı) düğmesine tıklanır ve alan gri renge boyanır (Şekil 22).
    5. View araç çubuğu üzerindeki SW Isometric 
 düğmesine tıklanarak ekran tekrar izometrik  görünüme geçirilir.
    6. Extrude (Kalınlaştır) komutuyla alana 20 mm kalınlık verilir (Şekil 23).    

    
     Şekil 22:Alan                  Şekil 23                       Şekil 24:Tel kafes görünümü

    8.DELİKLİ SİLİNDİRİN YERLERİNE TAŞINMASI ve BİRLEŞTİRİLMELERİ
    Her iki delikli silindir Move komutuyla yerlerine taşınırlar, Union komutuyla kol ile birleştirilirler. Bunu gerçekleştirmek için aşağıdaki işlemler uygulanır:
    1. Visual Style araç çubuğu üzerindeki  2D Wireframe (2D Telkafes)
 düğmesine tıklanarak çizim tel kafes görünüme geçer (Şekil  24).
    2. Move komutu çalıştırılır.
        Command:M 

    3. Büyük silindir seçilir. Seçme işlemini bitirmek için Enter  tuşuna basılır.
        Select objects: P1

        Select objects: 
    4. Temel nokta için tabanın merkezi seçilir. Center nokta yakalama modu kullanılır.
        Specify base point or [Displacement] :P2

    5. Yerleştirme yeri olarak kolun en solundaki alt kenarın ortası seçilir. Midpoint  nokta yakalama modu kullanılır (Şekil  25). Şekil  26’  da taşıma görülmektedir.
        Specify second point or :P3


  
          Şekil  25:Seçimler                     Şekil 26:Taşıma                  Şekil  27:Taşıma

    6. Küçük silindirde aynı metotla, alt tabanının merkez noktası kolun üst taraftaki ucun alt kenarının ortasına Move komutuyla taşınır (Şekil  27).   
    7. Her iki silindiri Z eksenin ters yönünde 5 mm taşımak için Move komutu kullanılır. Move komutu çalıştırıldıktan sonra 3 ve 4. maddeler aynen uygulanır. 5. maddeye aşağıdaki dolaylı koordinat yazılır ve Enter
 tuşuna basılır.
        Specify second point or :@0,0,-5 

    8. Silindirleri kol ile birleştirmek için Union komutu kullanılır. Köşe yuvarlatmaları Fillet komutuyla yapılır. Parçanın son durumu Şekil 28’ de görülmektedir.


                                           Şekil 28:Çevirme Kolu
    Not:@10,20,30 
 şeklinde koordinat girişi yazıldığında birinci sayı X, ikinci sayı Y, üçüncü sayı Z ekseni yönünde verilen değer kadar hareket edileceğini belirtir. Aslında bu yöntem de kolay bir yöntemdir. Daha önceki uygulamalarımızda imleci yöndirdikten sonra hareket değerini girip Enter tuşuna basmıştık.


 

SPONSORLAR